کلینیک مجازی فیزیوتراپی مهر - ارزیابی فیزیوتراپیست از بیماران دچارسوختگی

اندازه  و محل آسیب سوختگی مهم می باشد. آسیبهای بزرگتر سوختگی درارتباط با مرگ و میر  بالاتر و محتملا عوارض مهم تر می باشند. تناسب نسبی سطح كلی بدن  كه برروی سر و اندام ها انجام می شود براساس سن متغیر می باشد.  تخمین سطح كلی بدن  سوختگی می تواند با استفاده از ابزاری مثل چارت Iund و Browder محاسبه شود. تخمین های دیگر اندازه  سوختگی می تواند بوسیله ی پیروی قانون 9 یا تخمین این كه كف دست بیمار تقریباً 1%  سطح كلی بدن را شامل می شود انجام شود.

زخم های سطحی به طور مشخص قرمز و دردناك و بدون ترشح یا با ترشح كم همراهند. عمق این سوختگی ها محدود به اپیدرم بوده و در ظرف 7 روز بهبودی رخ می دهد. این زخمها به پانسمان و مداخلات جراحی نیاز ندارند و خطر  جای زخم  در آنها خیلی پایین است.  یك مثال شایع از این سوختگی ها،     آفتاب سوختگی می باشد.

سوختگی های با ضخامت ناکامل   به ٢ گروه سطحی و عمقی تقسیم می شوند.  در نوع سطحی ترشح  زخم خفیف تا متوسط می باشد.  در این نوع عمق سوختگی در حد لایه های سطحی درم است.  تاول های شل یا سفت ممكن است با مایع سروز پر شوند. این زخم ها دردناك ترند ولی به طور مشخص   ظرف 7 تا 14 روز التیام می یابند.  خطر  جای زخم  این زخم ها پایین  ولی ممكن است تغییرات پگمانتاسیون پوستی در درازمدت ایجاد كنند.

سوختگی های با ضخامت ناکامل   عمقی، تاول های كمتری نسبت به نوع سطحی دارد. این زخم ها با ترشح  متوسط تا شدید همراه می باشند. دراین نوع سوختگی لایه های عمقی تردرم درگیرمی شوند. این زخم ها دردناكند و ممكن است در عرض 14 تا 21 روز التیام یابند.  بعضی از این سوختگی های عمقی در این چارچوب زمانی بهبود نمی یابند.  التیام زخم التهابی طول كشیده در سوختگی با ضخامت ناکامل عمقی دیده می شود كه باعث افزایش قابل توجه خطر  جای زخم  می شود.  سوختگی های با ضخامت كامل، اپیدرم و كل درم را تخریب كرده و می توانند به ساختمان های عمقی تر گسترش یابند.  ناحیه دچار سوختگی ممكن است در لمس یا حس سوزن مستقیماً دردناك نباشد ولی ممكن است دردی با منشأ و بافت مرده زیرین،سوختگی های محیطی یا تخریب ساختمان های مجاور داشته باشیم.  این زخم ها به طور مشخص   رنگ پریده و با حداقل ترشح همراهند.  جای زخم  قابل توجه تقریباً مشخصه آسیبهای سوختگی با تمام ضخامت می باشد.فیزیوتراپیست با معاینه دقیق و ارزیابی محل آسیب دیده طرح درمان بیماران را مشخص میكند و در این مسیر با استفاده از تجهیزات فوق العاده موثر فیزیوتراپی و تمرینات و درمان های دستی در بهبود بیماران نقشی اساسی را ایفا میكند و یا به عبارتی میتوان گفت فیزیوتراپیست معجزه گر درمان بیماران سوختگی است .

نوع مطلب : فیزیوتراپی بیماران سوختگی،
برچسب ها : بیماران سوختگی، فیزیوتراپی بیماران سوختگی، فیزیوتراپی و سوختگی، نقش فیزیوتراپی در بیماران سوختگی،