کلینیک مجازی فیزیوتراپی مهر - درد شانه شناگران

بیماری شانه شناگران عامل ایجاد درد شانه در ورزشکاران شناگر است.

دلایل زیادی برای این بیماری وجود دارد.

آسیب  در بیماری شانه شناگران و درد ناشی از تحریک وفشار(ایمپینجمنت) وسایر مسائل در بافتهای شانه بدلایل زیر ایجاد می شود:

مکانیک ناقص  حرکات ضربه ای(stroke) در شنا

افزایش ناگهانی بار تمرین و یا افزایش شدت تمرینات ورزشی

درد شانه شناتروماهای میکروسکپی یا میکروتروما درنتیجه به استفاده بیش از حد از عضو

خطاهای تکنیک تمرین وآموزش(مثلا  نامتعادل بودن افزایش قدرت عضلات)

تجربه شناگری در سطوح بالاتر

انجام درصد بالاتری از شنای آزاد(( freestyle swum در تمرینات

ضعف در عضلات  تراپزیوس فوقانی و سراتوس آنتریور

ضعف وفشردگی وسفتی در عضلات  پشتی کاف شانه(عضلات اینفرا اسپایناتوس وترس ماینور) یا  داشتن  مفصل شانه با تحرک بیش از حد(هایپر موبایل) یا مفصل شانه خیلی شل( lax shoulder joint)

شناگران حرکات بالای سر  بسیار بیشتری را نسبت به سایر ورزشکاران انجام می دهند. در شناگران حرفه ای  هفته ای حدود 16000 حرکت چرخش شانه انجام می شود واین مقدار سالانه به یک میلیون حرکت شانه می رسد، در حالیکه در بازیکنان بیس بال و تنیس، این مقدار تنها هفته ای 1000 حرکت شانه است. بنابر این تروماهای کوچک یا میکروتروما در شنا  غیر قابل اجتناب است. وآسیب مکرر میکرو تروما یا آسیب های در حد میکروسکپی می تواند بیماری  شانه شناگران را ایجاد کند.

از نظر پولارد وکروکر( در سال1999) و ویزنتال (در سال 2000)سه سندرم اصلی  در این بیماری(شانه شناگران) دخالت دارند:

بی ثباتی

ایمپینجمنت

تاندونیت

همچنین مشکلات شانه شناگران بصورت زیر( توسط  توفی در سال2000 )فهرست شده است:

تاندونیت عضله دوسر بازو(بای سپس)

بورسیت ساب آکرومیال

تاندونیت روتاتور کاف معمولا در عضله سوپرا اسپایناتوس.

بعضی پژوهشگران براین باورند که علت شانه شناگران،تحریک مزمنی است که علت آن درگیری سر استخوان بازو( هومروس هد) وروتاتور کاف   با قوس کوراکو اکرومیال  در هنگام ابداکسیون(دور شدن  بازو ازمحور بدن)است که باعث ایمپینجمنت می شود.

درد شانه شنادرمان وپیشگیری:

در فیزیوتراپی  به  بیماری درد و التهاب شانه شناگران و سایر ورزشکاران توجه شده ودرمان مناسب درد و آسیب شانه در انواع ورزشها انجام می گیرد. برای درمان ابتدا وضعیت بیماری شانه بررسی شده وبرحسب علت ونوع آسیب درمان شروع می شود. استراحت نسبی، یخ درمانی و حرکت های ورزشی مناسب با وضعین بیمار و  داروهای مسکن ضدالتهاب در ابتدا انجام می شود. برای سرما کیسه محتوی قطعات کوچک یخ بمدت 20 دقیقه  در هر بار و چند بار در روز  بطور موضعی برروی قسمت دردناک، توصیه می شود. یخ لای حوله پیچیده شود تا از آسیب به پوست پیشگیری شود. در صورت کرختی وبی حسی  و سفید شدن پوست باید یخ درمانی متوقف شود. ممکن است نیاز به 10 تا 14 روز مصرف داروی ضد التهاب مانند ایبوپروفن(ادویل،ژلوفن) یا ناپروکسن باشد . ممکن است توسط فیزیوتراپیست حرکات اصلاحی و تقویت عضلاتی که ضعف آنها باعث به هم خوردن تعادل بین عضلات شده است انجام گیرد.برای ادامه درمان ، براساس معاینه و تشخیص فیزیوتراپیست وضعیت های نادرست تصحیح شده وبا انجام مانورها و با تجویز ورزش های تخصصی وفوق تخصصی درمان و فیزیوتراپی انجام می شود. باید تکنیک های خطای ورزشکار  هم تصحیح شودو کنترل تمرینات و تکنیک ورزشکار باید صورت گیرد.این مسئله در پیشگیری مهم است.به عضلات تثبیت کننده شانه توجه شود.عضلات روتاتور کاف برای حرکت شانه در دامنه کامل حرکتی آن طراحی شده اند ونباید بار زیادی تحمل کنند. تمرینات قدرتی وتقویت عضلات باید بر روی عضلات تراپزیوس، رومبوئید،سراتوس انتریور  و  لاتیسموس دورسی متمرکز شود. حرکات عضلات روتاتورکاف هم بدرستی انجام شود.لازم به ذکر است در شناگران به عضلات ساب اسکپولاریس و سراتوس انترییور باید توجه ویژه شود چون خستگی این عضلات به علت حرکات تکراری  از عمده ترین عوامل آسیب شانه می باشد پس ;key point  اصلی در فیزیوتراپی میباشد.

نوع مطلب : فیزیوتراپی شناگران،
برچسب ها : درد شانه شناگران،